Algemene voorwaarden geldend voor alleen budgetbeheer

 

Versie: 1 januari 2018

 

Artikel 1. Begripsbepaling.

 

1.1 Onder opdrachtnemer wordt verstaan: Martens Bewindvoering, Postbus 2684, 6026 ZH Maarheeze. Kamer van Koophandel nummer 51604280.

1.2 Onder cliënt wordt verstaan: iedere persoon die door de rechtbank onder beschermingsbewind is gesteld waarbij Martens Bewindvoering is benoemd tot beschermingsbewindvoerder.

1.3 Onder cliënt wordt ook verstaan: ieder persoon, die met de opdrachtnemer vrijwillig een overeenkomst heeft afgesloten.

 

 

Artikel 2. Algemeen.

 

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen cliënt en opdrachtnemer.

2.2 Op de algemene voorwaarden en alle overeenkomsten van de opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.

2.3 De algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als “Algemene voorwaarden Martens  

Bewindvoering”.

2.4 Opdrachtnemer is lid van de BPBI, Branchevereniging Professionele Bewindvoerders en inkomensbeheerders. De gedrags- en beroepsregels van de BPBI, voor zover van toepassing, maken deel uit van de overeenkomst.

2.5 Met betrekking tot alle geschillen die ontstaan ter zake van overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn is er een klachtenregeling ter beschikking. De Klachtenregeling wordt bij cliënt achtergelaten tijdens het intakegesprek en is ook terug te vinden op www.martensbewindvoering.nl

 

Artikel 3. Totstandkoming van een overeenkomst

 

3.1 De overeenkomst met Martens Bewindvoering is van kracht als overeenkomst getekend bij

opdrachtnemer in bezit is. Waarbij ook de algemene voorwaarden van toepassing zijn.

3.2 Cliënt machtigt opdrachtnemer, via een ondertekende overeenkomst alle relevante

 werkzaamheden voortvloeiend uit de overeenkomst uit te voeren.

 

Artikel 4. Geheimhoudingsverplichting en gegevensverstrekking.

 

4.1 Gegevens van cliënt worden opgenomen in het geautomatiseerd systeem van opdrachtnemer.

4.2 Op deze persoonsregistratie is de Wet Bescherming persoonsgegevens van toepassing. Opdrachtnemer is aangemeld bij het CBP onder registratienummer: m1540782. Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG) van toepassing.

4.3 Opdrachtnemer respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke- of bedrijfsinformatie vertrouwelijk behandeld wordt.

                                                                                                                                                         

Artikel 5. Werkzaamheden die door opdrachtnemer voor cliënt worden gedaan.

 

5.1 Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit:

- Inventariseren van inkomsten, uitgaven, vermogen, bezittingen en eventuele schulden

- Opstellen van begroting en betalen van (vaste) lasten zoals opgesteld in begroting

- Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties/instellingen en wijzigen van relevante gegevens - Openen van een beheer- en leefgeldrekening op naam van cliënt

- Aanvragen relevante toeslagen om het inkomen van cliënt te optimaliseren

- Aanvragen kwijtschelding lokale belastingen indien van toepassing

- Verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte ( box 1 )

- Aanvragen bijzondere bijstand voor de kosten indien van toepassing

- Het uitvoeren van administratieve taken die voortvloeien uit het beheer

5.2 Er wordt door opdrachtnemer geen schuldregeling gedaan indien nodig. Wel zal opdrachtnemer cliënt doorgeleiden naar de betreffende instantie en cliënt begeleiden in het vervolgtraject.

5.3 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaardwerkzaamheden behoren en/of waar gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan opdrachtnemer een derde inschakelen.

5.4 De werkzaamheden worden gedaan volgens de richtlijnen van het LOVCK en de BPBI.

 

Artikel 6. Verplichtingen cliënt.

 

 6.1 Cliënt geeft volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, uitgaven, schulden en alle lopende betalingsverplichtingen evenals van zijn vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op naam zijn gesteld.

6.2 Cliënt is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer per direct aan opdrachtnemer mee te delen.

6.3 Cliënt blijft zelf verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven.

6.4 Cliënt verplicht zich tegenover opdrachtnemer om GEEN (nieuwe) schulden en/of andere verplichtingen aan te gaan dan nadat opdrachtnemer hierover vooraf schriftelijke toestemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in stand houden van een roodstand op een bankrekening en/of girorekening. Wanneer cliënt nieuwe schulden maakt en/of nieuwe financiële verplichtingen aangaat, kan dit leiden tot vermindering van het leefgeld.

6.5 De opdrachtnemer stelt in samenspraak met cliënt dan wel de hulpverlener een begroting op. De inkomsten en uitgaven vormen hiervoor de basis.

6.6 Bij het opstellen van de begroting dienen inkomsten en uitgaven van cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het overzicht dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de opdrachtnemer hiervoor gereserveerd.

6.7 Indien de opdrachtnemer en cliënt geen overeenstemming bereiken over de inhoud van de begroting, bepaalt opdrachtnemer de inhoud. Wijzigingen in de begroting kunnen door de opdrachtnemer worden aangebracht indien dit noodzakelijk is voor de continuïteit. Wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassingen van de vaste lasten en het inkomen worden door opdrachtnemer doorgevoerd in de begroting.

6.8 Cliënt zorgt ervoor dat alle relevante correspondentie die nog door hem/haar ontvangen wordt, wekelijks per post wordt door gestuurd naar opdrachtnemer, zodat er een goed overzicht op de financiën blijft. Opdrachtnemer verzoekt aan alle instanties waar cliënt een betrekking mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan de opdrachtnemer te zenden.                            6.9 Voor een goede communicatie moet de cliënt altijd te bereiken zijn. Dit mag telefonisch, per mail of schriftelijk. Wijzigingen van telefoonnummers of mailadressen dienen onmiddellijk doorgegeven te worden aan opdrachtnemer.

 

6.10 Er zal door cliënt, op welke manier dan ook, geen beledigingen, dreigingen of andere soortgelijke gedragsuitingen naar opdrachtnemer gedaan worden. Dit kan stopzetting van de werkzaamheden door de opdrachtnemer tot gevolg hebben.

 

Artikel 7. Aansprakelijkheid

 

7.1 Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalaten die leidt tot aansprakelijkheid van opdrachtnemer dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van opdrachtnemer wordt

uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het ter zake met de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar overeengekomen eigen risico.

7.2 Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar opdrachtnemer diensten /producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen.

7.3 Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt. Ook is iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer uitgesloten indien cliënt verplichtingen aangaat zonder medeweten en toestemming van opdrachtnemer.

 

Artikel 8. Kosten budgetbeheer.

 

8.1 Deze worden aan u schriftelijk medegedeeld en mondeling toegelicht.

8.2 Werkzaamheden die niet onder de standaardtaken vallen zullen in rekening worden gebracht voor een door het LOVCK vastgesteld uurtarief. Cliënt zal van te voren worden ingelicht indien er bijkomende werkzaamheden zijn.

8.3 Inkomens- en situatieafhankelijk zal een aanvraag voor de vergoeding middels bijzondere bijstand bij de betreffende gemeente worden ingediend.

 

Artikel 9. Bankrekeningen.

 

 9.1 Nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, zal opdrachtnemer zo spoedig mogelijk een bankrekening openen op naam van rechthebbende. De rekening wordt beheerd door opdrachtnemer. Indien gewenst kan er voor cliënt ook een leefgeldrekening worden geopend gekoppeld aan de beheerrekening op naam van cliënt.

9.2 Alle inkomsten en uitgaven worden beheerd door opdrachtnemer. Het leefgeld zal in beginsel wekelijks worden overgemaakt op een al bestaande rekening van cliënt of op de leefgeldrekening gekoppeld aan de beheerrekening.

9.3 Opdrachtnemer werkt volgens de wettelijke bepalingen en regels zoals deze gelden voor het openen en beheren van rekeningnummers bij de banken.

9.4 Beheerkosten van de rekeningnummer(s) komen voor rekening van cliënt.

 

 Artikel 10. Klachtenregeling.

 

10.1 Indien er klachten of bezwaren zijn tegen opdrachtnemer dient in eerst instantie gehandeld te worden volgens de door opdrachtnemer ter beschikking gestelde Klachtenregeling.

10.2 De Klachtenregeling wordt bij cliënt achtergelaten na het intakegesprek en is ook terug te vinden op www.martensbewindvoering.nl

  

Artikel 11. Opheffing van budgetbeheer.

 

11.1 Een verzoek tot opheffing van budgetbeheer zal in onderling overleg geregeld worden. Minimale opzegtermijn is 1 maand als verzoek van opdrachtgever komt. Opdrachtnemer kan per direct opzeggen.

 

Artikel 12. Wijzigingen of aanvullingen van de algemene voorwaarden.

 

12.1 De opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Cliënt stellen wij hiervan schriftelijk op de hoogte.

12.2 Indien cliënt niet kan instemmen met de wijzigingen of aanvulling, dient cliënt dit binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar te maken. Na het verstrijken van de termijn wordt cliënt geacht in te stemmen met de aanvulling of wijziging.

 

12.3 Deze Algemene voorwaarden treedt in werking op 01-01-2018 en geldt tot wijziging of aanvulling op deze voorwaarden.

Contact

 

Martens Bewindvoering 

Postbus 2684

6026 ZH Maarheeze

 

KvK nummer 51604280

Btw nr.: NL001695097B69

 

 T 06-58935816

 E info@martensbewindvoering.nl

 

 

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van maandag t/m donderdag van 08.30 - 11.00 uur.